השאר\י פרטים ונחזור אליך בהקדם


קומפוזיציה: חושפים את הסודות לצילום טוב הרבה יותר

צילום אורבני - עזריאלי

מה עושה תמונה לכזאת ששווה אלף מילים? תמונות יכולות להדהד בנו, לעורר שמחה, כאב, הזדהות, כמיהה, געגוע, אפילו להוליד מהפכות. נסו להיזכר בתמונה שראיתם לאחרונה ושבתה את תשומת ליבכם. נגלה לכם סוד, אפילו לצלמים הגדולים ביותר זה לא תמיד קל. מכירים את זה שראיתם בעיניכם מפל מדהים, צילמתם ו… זה לא עבר! לא תמיד מה שנקלט בעינינו יכול בקלות להיות מתורגם לתמונה מיוחדת שתעביר את אותו רגע קסום. אז איך עושים את זה? איך עוברים מתמונה טובה לתמונה מצוינת? כן חברים, קומפוזיציה! אז קומפוזיציה היא אמנות בפני עצמה, היא היכולת של יוצר למקם את האובייקטים ביצירה על מנת לכוון את הצופה שלו אל הנושא המרכזי אותו רוצה להציג. מיד נפרוס בפניכם כמה כללים שכל אחד יוכל ליישם ומיד לשפר את תוצאות הצילום שלו, אך מכיוון שקצרה היריעה ובטח גם הסבלנות שלכם, אתם מוזמנים תמיד להגיע לסדנאות ולקורסים בסטודיו ולאפשר לעצמכם ללמוד קצת יותר. ובינתיים, קבלו מאיתנו 8 כללים בסיסיים לקומפוזיציה בצילום, התחלנו :

  1. נו, מה הסיפור? – עצרו וחשבו לרגע על הסיפור הכללי אותו תרצו לספר. סיפור מסגרת. האם יש מסר, רגש, מחשבה שתרצו לעורר אצל הצופה? כוונו לשם. אם עצרתם בעמדת תצפית עם נוף מרהיב קחו בחשבון שלא תמיד תוכלו להכניס את "כל היופי הזה" לפריים בודד, ואולי תחשבו על לצלם רק משהו מתוכו שימחיש תחושה שעלתה בכם. סלע, עץ שענפיו מוטים ברוח, ציפור במעופה.
  2. שמאלה ימינה, למעלה למטה- מה ייכנס לפריים? שאלה מעניינת, אנו כצלמים יכולים לבחור להתמקד באובייקטים מסוימים, לנתק אותם מסיפור המסגרת ולהתמקד רק בהם. לחילופין, נרצה לתפוס כמה שיותר אובייקטים בפריים ולהעניק תמונה רחבה ועשירה. צלם טוב לא מפחד לנסות, אז הזיזו את המצלמה לכל הכיוונים, רדו לגובה הקרקע, עלו על שרפרף חפשו את הפריים המדויק שיספר את הסיפור שאתם רוצים להעביר, זה יכול לקחת כמה שוטים, אל תתייאשו! חפשו!
  3. חוק השלישים- החוק הזה תקף לכל סוגי הצילום, נחלק את הפריים לתשעה ריבועים שווים בגודלם (שני קוים לאורך ושני קווים לרוחב) ונשאף למקם את האובייקט שלנו על אחד השלישים כאשר המצב האופטימלי הוא על אחת מארבע נקודות המפגש של הקווים. לדוגמה, צילומי נוף, נשאף למקם את האופק בשליש העליון, וחוף ים? נכון, בשליש התחתון.
  4. סימטריה- אם בקווים עסקינן, נסו להוריד קו גובה אנכי שיחלק את התמונה לשני חלקים זהים (דמיינו לכם פריים של פירמידה), זוהי קומפוזיציה סימטרית והמכוונת את העין למרכז התמונה. תנו תשומת לב גם לרקע שיכול להוסיף קונטרסט נהדר ועוטף את האובייקט מכל צדדיו.
  5. "אם כבר לבד אז שיהיה בתנועה"- אחד האלמנטים המעניינים בקומפוזיציה היא תפיסת האובייקטים בתנועה. נסו לחשוב על צילום, סוס דוהר, דגל מתנוסס, איש ממהר ברכבת התחתית בדרכו לעבודה. כל אלו מוסיפים לתמונה נופך סיפורי ומפיחים חיים בדימיון הצופה. נוכל להשיג פריימים כאלו על ידי צילום של אלמנטים בזמן תזוזתם, צילום בקווים אלכסוניים ששוברים את הקווים הישרים במציאות או פשוט על ידי שינוי זוית אחיזת המצלמה. ואפשר גם לשלב כמובן בין אובייקטים סטטיים לכאלו בתנועה וליצור ניגוד מעניין כמו מכונית נוסעת וברקע בניין ישן.
  6. עומק שדה– אחד התחומים "הסקסיים" בצילום, כאשר הרקע מטושטש וישנו פוקוס על אובייקט בתמונה. אנו נוביל את הצופה לעומק התמונה, במרכזה והאובייקט שלנו יקבל את מלו תשומת הלב. לצורך כך נבחר בעומק שדה רדוד וניצור מעין תחושה תלת מימדית. איך עושים? בחרו זווית אטרקטיבית הקרובה לאובייקט, התמקדו בו ותנו לרקע להישאר מעט מטושטש, והנה קיבלתם תמונה מיוחדת וחדה.
  7. זווית- נושא ענק בפני עצמו, כאן זה המקום שלכם להביא נקודת מבט חדשה פשוט כמשמעו! איך נשיג תמונה מעניינת? נשנה זוית! נצלם בקווים חדשים, מגבהים שונים, למשל בצילום תינוקות, בעלי חיים וצמחים נעדיף לרדת לגובה פני הקרקע – נתפוס אותם בגובה העיניים.
  8. צבעוניות מיוחדת– העין נמשכת ואוהבת תמונות חדות בעלות קונטרסט בגוונים, או עם צבעוניות מיוחדת. חשבו על תמונות אתניות- דמות לובשת בגדים מסורתיים צבעוניים על רקע חול מדבר, על פירות וירקות בשווקים סואנים, חפשו מיוחד ובוהק שימשוך את הצופה.

כדי ללמוד עוד על הנושא מזמינים אתכם להצטרף לקורסי צילום וסדנאות בסטודיו הראל,

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם!

רוצה להתחיל לצלם > >






FACEBOOK