השאר\י פרטים ונחזור אליך בהקדם


צילום במהירות גבוהה HSS

בצילום מגוון רחב של תחומים שכל צלם יכול לבחור את התחום בו הוא רוצה להתמקד.

הפעם נשמח לחשוף אתכם לטכניקה שנקראת HSS – צילום במהירות גבוהה.
למידה מעמיקה של תחום זה מתבצעת בקורס צילום למתקדמים ומתורגלת בסדנאות שונות כמו לדוגמא בסדנת ספלאשים המדוברת בסטודיו הראל.
מאמר זה הינו טעימה מהרצאתו של שייקה איתן בנושא צילום במהירות גבוהה שמתארחת בארץ בקהילות צלמים שונות.

High Speed Sync  צילום במהירות גבוהה,

למה זה טוב ? מתי אנו זקוקים לכך? 

במצבים שנרצה להקפיא את הרגעים שלא ניתנים ללכידה בעין אנושית.
כמו לדוגמא : מים / נוזלים ניתזים, בלון מתפוצץ, הבזק ברק, ועוד.
הרעיון המרכזי הוא הקפאה של זמן מתוך התהליך ולהנצחתו על גבי החיישן שלנו תוך שימוש בחשיפה קצרה  .

מה נחשב זמן חשיפה קצר ?

הזמן שהתריס פתוח ואור חוזר מהאובייקט לחיישן זהו זמן החשיפה, זמן חשיפה קצר יאפשר הקפאה של התנועה  וזמן ארוך מריחתה .
כמה זה מהיר? במונחי צילום מעבר ל 1/4000 שנייה.
מצלמות הDSLR  מאפשרות עבודה עם מהירות תריס של 1/4000 ואפילו קצרה יותר 1/8000.
נשמע מהיר ..? אבל לא מספיק מהיר !

איך נקפיא את הזמן?

אנו זקוקים לתאורה חזקה מאוד ומהירה, וכאן נכנס לתפקיד המבזק, מֶשֶׁךְ הארה שלו ומהירות הסנכרון שלו עם המצלמה, אני מניח שחלק הלכו טיפה לאיבוד …אל דאגה נבהיר את הכול.

מֶשֶׁךְ הזמן שהאור יוצא מהמבזק נקרא  Flash duration = פלאש יכול להיות מהיר יותר מהמהירות התריס, המהירות תלויה בעוצמת המבזק, שהעוצמה קטנה הדוריישין קצר יותר ולהיפך לדוגמא :
פלאש Nikon SB-910

בעוצמה מלאה 1/1            1/880 שנייה.

בעוצמת  1/16                 1/10000  שנייה.
בעוצמת מינימום 1/128       1/38500שנייה.
flash duratio משתנה בין הפלשים השונים ויכול להתקצר.

אז יש לנו מצלמה ויש לנו פלאש – מבזק … מספיק ?  כמעט….
מהירות סנכרון המבזק הוא פרמטר נוסף …
מהירות הסנכרון של הפלאש מוגבלת למהירות המקסימלית שהמצלמה חושפת את החיישן בשלמותו בפעם אחת.
ברוב המצלמות מהירות מקסימלית היא 1/250 כאשר הטווח המקובל הוא 1/125-1/500 תלוי במצלמה .
בחלק מהמצלמות הדיגיטליות פתרו את הבעיה ע"י שימוש בסגר אלקטרוני ולא מכני.
בצילום במהירות גבוהה בתאורת שמש לא קיימת כל בעיה, מכיוון שאור השמש רציף במשך כל זמן החשיפה.
אור הפלאש אינו רציף אלא רגעי זוכרים? Flash Duration
ההבזקה לפרקי זמן קצרים של 1/1,000 שניות וקצר יותר.

אז מה עושים כדי לאפשר צילום עם פלאש במהירות גבוהה ?

סנכרון מהיר  H.S.S
סנכרון מהיר   HSS = High Speed Sync – מאפשר שימוש בפלאש גם במהירויות תריס גבוהות ממהירות הסנכרון.
הפלאש "יורה" רצף הבזקים מהירים בזמן החשיפה. בניגוד להבזקה אחת במצב הרגיל.
רצף ההבזקים יוצר חשיפה אחידה ומונע את בעיית החשיפה החלקית.
החיסרון = שיטה זו מחלקת את האנרגיה האצורה בקבל הפלאש למספר הבזקים, כך שההבזקות הן חלשות יותר.
במהירויות תריס גבוהות מאוד, תהיה תאורת הפלאש יעילה רק למרחקים קצרים.

אז…איך עושים את זה ?
אפשרות אחת היא לעבוד עם טריגר H.S.S ואז… המהירות המרבית היא מהירות המצלמה כלומר עד : 1/8000 שנייה .
אפשרות נוספת להשתמש בFlash duration  הקצר ביותר שניתן מבחינתנו.(בהתאם לפלאש ועוצמתו)

חשוב להבין !
מי שיקפיא את התנועה הוא המבזק ולא מהירות פתיחת הסגר/תריס .
בחירת עוצמת פלאש שתפיק משך הארה הקצר ביותר האפשרי מבחינתנו.
ראשית כל העבודה חייבת להיות על חצובות.
מחשיכים לגמרי את המקום (כל תאורת רקע עלולה להיכנס לפריים ולגרום למריחה).
זמן חשיפה של מס' שניות בד"כ מומלץ סביב 2-3 שניות (נתון לשינוי בהתאם לזמן הדרוש לנו לפעילות שאנחנו רוצים לצלם )
צמצם וI.S.O  : צמצם סגור באזור ה 11F – F16   ורגישות נמוכה 100-200.

תיאום בין תנועה לצילום = חיישן תנועה

הפעלת הפלאש יכולה להתבצע במס' דרכים :

1. דרך Hot Shoe מנעל חם המצוי בחלק העליון של המצלמה הבעייתיות עם האופציה הזו : זמן תגובה  Shutter lag , או  בעברית  פיגור תריס.
כלומר הזמן בין לחיצה על כפתור החשיפה והרמת התריס ארוך עבורנו. לדוגמא : 0.238 second   בניקון D7000 .

2. אופציית צילום עם תריס פתוח חיישן התנועה יפעיל את המבזק כלומר חיישן קול, חיישן לייזר, חיישן אור וכדומה.

חיישני תנועה

כל חיישן מזהה פעולה ומפעיל את המבזק (או המצלמה) שמחוברים אליו .
חיישן קול: מזהה רעש ומפעיל את המבזק או המצלמה שמחוברת אליו.
חיישן אור: משמש בעיקר לצילום ברקים בו המצלמה מקבלת פקודת הפעלה מהחיישן כאשר הברק מאיר.
חיישן לייזר: משמש לצילום בעלי חיים או לחילופין לצילום אובייקטים החוצים את קו הלייזר ומפעילים בכך את הפלאש .

שלבי עבודה

1.הקמת הסט ובחירת מיקומי האובייקטים לצילום, מיקום המצלמה, התאורה, וחיישן הקול או חיישן הלייזר .
2.בחירת הצמצם (11 –F16F ) ו מהירות תריס (כ4שניות)
בחירת הפריים הרצוי ומיקוד(פוקוס)ומעבר לפוקוס ידני .
3.בדיקת תאורה או העדר תאורה יש לבדוק האם ללא המבזק ובנתונים שקבענו התוצאה שנקבל צריכה להיות שחורה לחלוטין.(אי הקפדה תגרום תוצאה עם מריחה וטשטוש)
4.ניסוי כלים  עבודה במצב " יבש " כלומר בדיקת חיישן הסאונד ובדיקת התאורה וכדומה.

כיבוי אורות ואקשן  !!  ובהצלחה 

רוצה להתחיל לצלם > >






FACEBOOK