השאר\י פרטים ונחזור אליך בהקדם


 

צילום תיעודי חברתי

 

ראשית נגדיר למה הכוונה. נוטים להכניסו תחת כותרת של צילום עיתונאי, ודי ברור למה. אז מה מייחד אותו ?

אובייקטיביות: מילה קצת בעייתית בצילום אבל יש לצלם התיעודי מידה של הוגנות בצורת הסיקור.

טיימינג : אין תמונה דומה לזו שצולמה ברגע המכריע שלא יחזור שוב .

סיפור: הצילומים בונים סיפור – נרטיב שנבנה אצל הצופה על בסיס קשר תרבותי.

 

אז מה ההבדל בין צילום רחוב, צילום חתונה, צילום חדשות וצילום חברתי? מהן הבעיות המוסריות איתן מתמודד הצלם התיעודי?

עודד בלילטי זוכה פרס הפוליצר לצילום עיתונאי נשאל בעבר מה מייחד את הצילום הדקומנטרי ?

"צילום תיעודי טוב הוא כזה שבו הצלם אינו מורגש. התפקיד שלנו הוא לספר את הסיפור בלי להפריע, אבל תוך שמירה על האתיקה של הצילום התיעודי".

 

אז חלק חשוב בצילום תיעודי הוא איך מצלמים ללא הפרעה או התערבות בצילום. אין צילום תיעודי שחף לחלוטין מדעה או כיוון פוליטי. כמו שלא קיים עיתונאי אובייקטיבי כך גם הצלם הוא בן אדם עם דעה ואמירה, וטוב שכך.

כמובן שבחלק הקשור לצילום חשוב שלא תהיה התערבות שתגיע לרמה של ביום הנושא .

 

כמה דברים חשובים שכדאי להשתדל מאוד לעשות  או לא לעשות בצילום תיעודי:

צילום ללא מבזק (פלאש) על מנת לא להוסיף תאורה שלא הייתה במקום ולהשאיר את הנושא או האובייקט כפי שהיה במציאות.

לעומת זאת בחירת הזמן, הזווית, החלטות על שימוש באור הקיים הן חשובות ולפעמים קריטיות בקבלת הצילום המבוקש .

הכרות מעמיקה עם הנושא : חשוב מאוד להבין לאן מגיעים, מה מצפים לצלם, מי האנשים ומה הרקע לדברים, זמנים ותאורה במקום, במידה וניתן לדעת מראש, וכל מידע מוקדם שיכין אותי לבאות…

לפעמים הצלם התיעודי מוצא את עצמו מבלה באותם תנאים בלתי הגיוניים יחד עם נושא הצילום שלו … תנאי מזג אוויר מטורפים, יריות שחולפות מעל הראש וסכנה אמיתית לחיים.

 

בעיות מוסריות בצילום תיעודי תמיד ליוו את הצלם. שאלות מוסריות הנוגעות בניצול ובמתח שבין הצגה לייצוג. במקרים קיצוניים אף טוענים כנגד המתעד שהיה מוטב אילו נקט בפעולה בסיטואציה במקום לתעד אותה.

הסקרנות והרצון לחפש את הסיפור חשובים לא פחות מהסיפור עצמו.

 

היום כמעט כל אחד מחזיק מצלמה והאירועים בישראל הם בכמויות אדירות, אבל האם כל מי שמחזיק מצלמה הוא צלם תיעודי? לא, וזה לא רק נושא איכות המצלמה אלא ההבנה הצילומית והניסיון של צלם התיעודי שעושה את ההבדל הגדול.

ללא ההבנה וניסיון צילומי יהיה קשה לספר את הסיפור שהוא מעבר לצילום הבודד ואו החלק הטכני שכרוך בו…

 

אחד הצלמים הגדולים ביותר בתחום זה הוא ‪Steve McCurry 

ב- 1984 צילם את אחד הצילומים המפורסמים בעולם, הצילום הידוע של הילדה האפגנית.

הוא ממשיך לתעד ולספר את הסיפור של האנשים החיים בעיקר בדרום מזרח אסיה.

הוא אוהב להתרכז בצד של הסיפור ולא במרכז, חשוב לו להראות את החיים של האנשים הפשוטים.

להמשך התרשמות כנסו לאתר שלו- https://www.stevemccurry.com

FACEBOOK